Utrzymywanie określonego poziomu zatrudnienia to jeden podstawowych warunków wejścia w Estoński CIT. Dla małych spółek może być to szczególnie problematyczny wymóg.
Postanowiłem zatem ten temat rozpracować w Podcaście. Z najnowszego odcinka dowiesz się w szczególności:
- jak spełnić przesłankę zatrudnienia?
- ilu pracowników musisz zatrudnić? – w szczególności gdy jesteś małym podatnikiem albo dopiero rozpoczynasz działalność?
- czy można “mieszać” zatrudnianie pracowników i osoby na umowach cywilnoprawnych?
- jak uniknąć najczęstszych pułapek?
Jeśli potrzebujesz doradztwa podatkowego, w tym w szczególności przekształcenia firmy bądź wdrożenia Estońskiego CIT, wypełnij krótki formularz kontaktowy, klikając przycisk poniżej.
Limit zatrudnienia jako warunek wejścia w Estoński CIT
Przepisy o estońskim CIT wprowadzają właśnie taki warunek, jak utrzymywanie określonego stanu poziomu zatrudnienia – mowa tutaj o etatach, o umowie o pracę, ale także o umowach cywilnoprawnych. Tak jak powiedziałem, może to być szczególnie istotne dla małych firm, które nie mają stabilnego poziomu zatrudnienia na określonym poziomie. Te limity mają różny charakter w zależności od statusu podatnika. Na potrzeby tego odcinka wyróżniamy trzy sytuacje: sytuację podatnika rozpoczynającego działalność, sytuację małego podatnika i wreszcie całą resztę podatników.
Zasady ogólne
Zacznijmy od całej reszty podatników, czyli od warunków standardowych, później będziemy pokazywać, na czym polegają preferencje w stosunku do podatników rozpoczynających działalność i małych podatników. Przepisy o estońskim CIT wymagają, aby spółka, która chce skorzystać z tego reżimu opodatkowania, zatrudniała co najmniej trzy osoby na umowie o pracę w przeliczeniu na pełne etaty. To zatrudnienie, ten poziom zatrudnienia powinien się utrzymywać co najmniej przez 300 dni w roku podatkowym. Co ważne, tymi pracownikami nie mogą być udziałowcy ani wspólnicy takiej spółki.
To, że mamy 300 dni, oznacza w praktyce, że np. na początku, przy wejściu w estoński CIT nie musimy mieć żadnego pracownika. Skoro przez 300 dni w roku podatkowym musimy utrzymywać ten poziom, to mamy chwilę czasu, żeby tych pracowników zatrudnić. Możemy też mieć oczywiście przerwy w zatrudnieniu. Co to znaczy w przeliczeniu na trzy etaty? Może się okazać, że będziemy mieć więcej osób, ale na cząstki etatu. Ważne jest jednak, aby te cząstki dały łącznie trzy pełne etaty.
Do limitu trzech osób, pracowników etatowych nie liczymy udziałowców, wspólników spółki. A czy możemy zatrudnić członków rodziny, np. małżonków i liczyć ich do tego limitu? Okazuje się, że tak. Wyobraźmy sobie, że mamy dwoje wspólników, np. Mariolę i Janka i obydwoje mają małżonków, którzy faktycznie pracują w danej firmie, w danej spółce. Przepisy nie wprowadzają żadnych wyłączeń w stosunku do podmiotów powiązanych ze wspólnikiem, z udziałowcem czy do członków rodziny. W związku z tym małżonków Marioli i Janka możemy liczyć do tego limitu. Mamy już wtedy dwie osoby, brakuje nam trzeciego, obcego pracownika i mamy limit spełniony. Trzeba tylko pamiętać, że wypłaty na rzecz członków rodziny, wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę mogą podlegać pod ukryte zyski.
Przepisy mówią, że aby spełnić warunek zatrudnienia, nie musimy zatrudniać tych trzech pracowników na podstawie umowy o pracę. Możemy zaangażować współpracowników również na podstawie innych umów cywilnoprawnych. Ważne jest tylko, aby spółka działała w tym zakresie jako płatnik czy to podatków, czy to składki zdrowotnej, czy składek społecznych. Od razu widać zatem, że odpada nam tutaj współpraca na zasadach B2B. Może to być np. umowa o dzieło czy umowa-zlecenie. W takim przypadku musimy ponosić miesięcznie wydatki na te osoby w wysokości co najmniej trzykrotności przeciętnego wynagrodzenia GUS. Pytanie, czy chodzi tutaj o kwoty netto czy brutto czy brutto brutto. Moim zdaniem po prostu kwoty brutto, bo do tego odnoszą się wskaźniki ZUS, czyli liczymy te kwoty łącznie z zaliczkami na podatek i składkami, składką zdrowotną czy składkami społecznymi. Oczywiście nie liczymy narzutów po stronie zleceniodawcy.
Tutaj również mamy wyłączonych udziałowców, wspólników i jednocześnie mamy dopuszczoną rodzinę. Te wydatki także muszą być ponoszone na trzy osoby w wysokości przynajmniej trzykrotności przeciętnego wynagrodzenia w każdym miesiącu funkcjonowania estońskiego CIT w danej spółce.
„Mieszanie” etatu i zlecenia?
Kluczowe pytanie: czy mogę łączyć etaty z umowami cywilnoprawnymi? Mam np. dwóch pracowników etatowych i trzecią osobę zaangażowałem na podstawie umowy-zlecenia. Wydawałoby się, że tak, bo dlaczego nie, ale jednak z objaśnień Ministerstwa Finansów oraz z interpretacji podatkowych (na stronie odcinka podcastu znajdzie się sygnatura takiej przykładowej interpretacji) wynika, że takie łączenie jest niedopuszczalne. To znaczy jest dopuszczalne, mogę sobie łączyć, ale nie będę miał spełnionego warunku funkcjonowania w estońskim CIT, jeśli indywidualne warunki nie będą spełnione – czyli jeśli nie będę miał trzech pracowników etatowych albo nie będę ponosił przynajmniej trzykrotności przeciętnego wynagrodzenia na np. trzech zleceniobiorców. Oczywiście mogę mieć siedmiu etatowych pracowników i pięciu zleceniobiorców. Naturalnie wtedy będzie to spełnione, ale jeżeli chcę to łączyć na zasadzie 2+1 czy 1+2, wtedy warunki estońskiego CIT nie będą spełnione.
Podatnicy rozpoczynający działalność
Teraz druga kategoria podmiotów, o których chciałem powiedzieć – podatnicy rozpoczynający działalność. Dla nich w roku rozpoczęcia działalności i w dwóch kolejnych latach te warunki trzech osób, trzech pracowników nie muszą być spełnione. Ale uwaga: począwszy od drugiego roku prowadzenia działalności, mam zwiększać zatrudnienie co najmniej o jeden etat tak, aby dobić do limitu trzech pracowników. Przykładowo: startuję, rozpoczynam działalność, nie mam żadnych pracowników, mogę wejść w estoński CIT. W drugim roku powinienem mieć już jednego. W trzecim roku powinienem mieć dwóch, no i w czwartym roku komplet – trzech pracowników.
Uwaga: jeżeli startuję już na dzień dobry z jednym pracownikiem, to w drugim powinienem zatrudnić jednego, czyli mam dwóch. W trzecim już trzech, bo muszę zwiększać zatrudnienie o jedną osobę rocznie.
Druga uwaga: jeśli mówimy o umowach cywilnoprawnych, to tu od razu, nawet jeśli rozpoczynam działalność, powinienem mieć pełne „zatrudnienie”. Jest to pewna, można powiedzieć, dyskryminacja i niedogodność dla tej formy zatrudnienia, ale tak przepisy to przewidziały.
Teraz pytanie, która często pojawia się w praktyce: czy podatnikiem rozpoczynającym działalność jest spółka z o.o., która powstała z przekształcenia np. spółki jawnej? I w wielu, wielu interpretacjach tradycyjnie ujmowano, że tak, jest to podatnik rozpoczynający działalność, chociaż ostatnio zaczynają się pojawiać interpretacje negatywne, niekorzystne. Trzeba to wziąć pod uwagę, planując taki proces restrukturyzacji. Sygnatury tych interpretacji też podam na stronie tego odcinka podcastu.
Mali podatnicy
Wreszcie mali podatnicy, tutaj mamy jeszcze inne zasady. Zgodnie z nimi w pierwszym roku funkcjonowania estońskiego CIT w małej spółce wystarczy, że zatrudniam jedną osobę albo ponoszę wydatki na jednego zleceniobiorcę w wysokości miesięcznego wynagrodzenia GUS. W kolejnych latach powinienem już jednak dobić do standardowego poziomu zatrudnienia.
Wnioski
Zanim wejdziesz w estoński CIT, zastanów się, czy spełniasz warunki zatrudnienia, czy możesz je spełnić. Jeśli rozpoczynasz działalność, będziesz mieć trochę więcej czasu, jeśli jesteś małym podatnikiem – również. Warto to wziąć pod uwagę, szczególnie w małych firmach, bo tam przesłanki zatrudnienia mogą być problematyczne do spełnienia, szczególnie wtedy, jeśli udziałowcy, wspólnicy osobiście pracują w spółce i wykonują gros prac w takiej firmie.
Na dzisiaj to już wszystko. Jeśli masz jakiekolwiek pytania z zakresu zatrudnienia w estońskim CIT, zadaj je w komentarzu pod tym odcinkiem. Jeśli potrzebujesz wsparcia podatkowego czy prawnego w zakresie estońskiego CIT, skontaktuj się z nami, chętnie pomożemy.
To już tyle. To wszystko, do zobaczenia, cześć!
Jeśli zajmujesz się zawodowo podatkami – w szczególności prowadzisz biuro rachunkowe, jesteś doradcą podatkowym lub radcą prawnym bądź adwokatem – dołącz do Klubu Dzień Dobry Podatki.
Klub to abonament na comiesięczne szkolenia „Dzień Dobry Podatki” oraz forum dyskusyjne, na którym codziennie wspieramy się w pracy z podatkami.
Sprawdź więcej szczegółów TUTAJ.
Czy pracownik zatrudniony na umowę o pracę, na pełen etat przebywający na świadczeniu rehabilitacyjnym wliczany jest do limitu 3 osób zatrudnionych?
Nie widzę przeszkód, przepisy odnoszą się po prostu do stanu zatrudnienia.
Dziękuje bardzo.
Dzień dobry.
Mam duże wątpliwości, co do terminu podnoszenia zatrudnienia w spółce rozpoczynającej działalność i opodatkowanej ryczałtem. Warunek art. 28j. ust.1 pkt. 3) updop wyłączony jest na 3 lata dla podmiotu rozpoczynającego działalność gospodarczą, przy czym jasne jest, że zatrudnienie ma wzrastać corocznie. I tu jest wątpliwość bo zatrudnienie można zwiększyć tak w styczniu jak i grudniu. Trudno przy tym przyjąć, że definicja długości zatrudnienia wyrażona w art. 28j. 3) tj. 300 dni lub 82% ma zastosowanie gdyż art. 28j. ust. 2 pkt 2) jasno wskazuje, że nie dotyczy roku rozpoczęcia działalności jak i 2 lat następnych. Czy zatem można przyjąć, że zatrudnienie z końcem 2 roku spełnia warunek dostępu do ryczałtu? Przy czym jasne jest, że w 4 roku spółka musi mieć zatrudnienie w wysokości co najmniej 3 etatów liczonych już zgodnie art. 28j ust.1 pkt. 3 a).
Będę wdzięczny za komentarz do w/w przepisu.
Dziękuję
Być może ten przepis należałoby tak rozumieć, ale nie są nam znane żadne interpretacje na poparcie takiej tezy.
No i bach: mamy interpretację z 10.07.2023 r. (0114-KDIP2-2.4010.245.2023.1.IN) – organ potwierdził w niej, że w tym przejściowych okresie nie trzeba zatrudniać kolejnych osób w okresie min. 82% dni – „Jak już wyżej wspomniano ww. przepis nie wymaga, aby pracownik zatrudniony na umowę o pracę u podatnika traktowanego jako rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej przepracował okres 300 dni bądź 82% dni roku podatkowego.”
Jak zinterpretować zatrudnienie w spółce która weszła w cit estoński z dniem 01.01.2023? Spółka rozpoczęła działalność w 09.2022
Ile osób musi być zatrudnionych w 2023 i jak długo?
Cześć 🙂
Uważam, że w Twoim przykładzie nie bardzo możemy dla Spółki zastosować regulacje dotyczące podatnika rozpoczynającego działalność (Spółka rozpoczęła działalność 09.2022 r.). Zatem jedynie nad czym powinnaś pomyśleć to to, czy Spółka nie jest małym podatnikiem w 2023 r. Wówczas mogłabyś się „załapać” na preferencję wynikające z art. 28j ust. 3 CIT – a tym samym, w 2023 r. Spółka zobligowana byłaby do zatrudnienia co najmniej 1 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem, przez okres min. 300 dni w tym roku.
Czy w kontekście pewnej elastyczności względem np. sezonowości branży – muszę zatrudniać 3 pracowników przez 300 dni, czy też mogę np. 6 przez 180 dni ?
Sławku, niestety – przepis mówi wyraźnie: podatnik musi zatrudniać min. 3 osoby, w przeliczeniu na pełne etaty (a więc może być 6 osób, w przeliczeniu na pełne etaty), przez okres m.in. 300 dni, chyba, że rokiem podatkowym u podatnika nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych – wtedy musi zatrudnić te 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym.
a co się dzieje gdy już 3 miesiąc szukam trzeciego pracownika bo zwolnił się w spółce. Nie mam w tej specjalności nikogo na te chwile. Czy wypadam z CIT estońskiego ? I co dalej czy musze zapłacić za poprzedni rok CIT i za ten też ? jak to wygląda w praktyce
Cześć, Elwiro. Rozumiem, że Spółka jest na CIT Estońskim, zatrudnialiście 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty i jedna osoba w 2023 r. się wykruszyła. Co prawda, zatrudnienie na ww.poziomie, w każdym roku opodatkowania CIT Estońskim, musi być utrzymane przez min. 300 dni, ale – jak rozumiem – u Was tej trzeciej osoby nie ma już ponad 90 dni. Niestety, to oznacza, że z końcem roku 2023 (a więc w roku, w którym ten warunek został naruszony), Spółka traci możliwość opodatkowania CIT Estońskim. A więc od kolejnego roku, stosujesz zasady ogólne, ale ten rok, gdzie zostały naruszone zasady dot. zatrudnienia, nadal opodatkowujesz wg zasad eCIT.
jeśli założę spółkę w listopadzie 2023, ale pierwszy rok bilansowy będzie zamykał się 31.12.2024, to pierwszego pracownika będziemy musieli zatrudnić do końca drugiego roku 2024 (kalendarzowego) czy 2025 (bilansowego)?
Jak rozumiem Spółka jest podatnikiem rozpoczynającym działalność (i może korzystać z reguły z 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT).
Niestety, co do roku „rozpoczęcia działalności”, przepis ten nie tłumaczy, czy mowa o roku podatkowym czy nie. Zgodnie z tym przepisem, warunek, o którym mowa w ww. ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do
osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.
Uważam, że nie da się tego czytać inaczej, niż właśnie jako pierwszy rok podatkowy, który jest wydłużony (rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości. Jeżeli ustawa o rachunkowości pozwala nam wydłużyć rok – to nadal będzie to nasz rok podatkowy).
Zatem, pierwszy rok trwać będzie w Twoim przypadku do końca 2024 r. „pierwsze zatrudnienie” musi nastąpić zatem dopiero w 2025 r.
Zatrudniam trzy osoby na pełny etat ale jedna z nich odchodzi na urlop wychowawczy od nowego roku, czy wlicza się ją nadal jako trzecią osobę, czy traci możliwość bycia na cit-estońskim
Z art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT nie wynika, aby pracownik zatrudniony na umowie o pracę musiał świadczyć tą pracę w danym okresie. Ustawodawca wskazał tylko na wymóg zatrudnienia na umowę o pracę.
Zatem pracownik przebywający na urlopie, w tym na urlopie rodzicielskim czy wychowawczym spełnia wymóg zatrudnienia, ponieważ cały ten okres pozostaje w stosunku pracy (w stosunku zatrudnienia na podstawie umowy o pracę; patrz: interpretacja z 15/02/2024 r., znak sprawy: 0111-KDIB1-1.4010.770.2023.1.KM).
Czy pracownica przebywająca na urlopie wychowawczym wlicza się do tych 3 osób?
Tak.
CO W PRZYPADKU SPÓŁKI KTÓRA ROZPOCZĘŁA DZIAŁALNOŚĆ 12.2022. W CIĄGU 2023 ROKU W PRZELICZENIU NA ETATY BYŁY 3 OSOBY, CZY W 2024 I 2025 MUSI ZWIĘKSZAĆ ZATRUDNIENIE O KOLEJNE OSOBY ?
Jak rozumiem, już w 2022 nowo powołana spółka weszła na eCIT. Jako podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności, możesz skorzystać z preferencji, o której mowa w art. 28j ust. 2 pkt 2 CIT – począwszy od drugiego roku podatkowego jesteś obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia na poziomie 3 pełnych etatów.
Z Twojej wypowiedzi wynika, ż już w drugim roku podatkowym (bo jak rozumiem 2023 to był Twój drugi rok na eCIT) spełniłeś ten wymóg, a zatem w roku 2024 i 2025 nie masz obowiązku zwiększenia zatrudnienia.
Dzień dobry, te wydatki na wynagrodzenie – w wysokości przynajmniej 3-krotności przecietnego wynagrodzenia – to odnosi się do minimalnego wynagrodzenie w danym roku np.4242 brutto czy tego 7978,00 na 2024?
Przepis mówi o „przeciętnym wynagrodzeniu w sektorze przedsiębiorstw”, a to pojęcie ma swoją ustawową definicję – oznacza to przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w trzecim kwartale roku kalendarzowego poprzedzającego pierwszy dzień roku podatkowego, ogłaszane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej Monitor Polski.
jak w przypadku spełnienia warunku zatrudnienia przez 300 dni w roku podatkowym, w przypadku wejścia w cit estoński od 01.05.2024?
Podatnik rozpoczynający działalność w 2023.Na start miał już jednego pracownika, teraz w 2024 musi zatrudnić kolejnego na cały etat . I teraz pytanie czy ten drugi pracownik musi spełnić wymóg zatrudnia 300 dni w tym roku 2024 ?
Wydaje się, że drugi pracownik nie musi w takiej sytuacji spełniać warunku 300 dni zatrudnienia. Potwierdza to np. interpretacja z 11 listopada 2023 r. (0111-KDIB1-2.4010.557.2023.1.END):
“Warunek zatrudnienia przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w sytuacji gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych – przez co najmniej 82% dni roku podatkowego, nie dotyczy podmiotów rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Od drugiego roku podatkowego podatnik musi corocznie zwiększać zatrudnienie o co najmniej jeden etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia wymaganego przez warunek, o którym mowa w art. 28j ust. 2 ustawy o CIT. Przepis ten nie wymaga jednak, aby co roku w okresie przejściowym, każdy nowo zatrudniony na umowę o pracę pracownik, przepracował 300 dni.
Skoro w pierwszym roku podatkowym, tj. w 2022 r. zatrudnili Państwo pracownika na pełen etat, natomiast w drugim roku podatkowym, tj. w 2023 r. zatrudnią Państwo kolejnego pracownika na pełen etat, to tym samym doprowadzą Państwo do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat. W konsekwencji spełnią Państwo wymogi wynikające z art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy CIT.”
Inaczej jest w przypadku małego podatnika – tam ustawodawca w art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT wprost odniósł się do „okresu wskazanego” w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Dzień dobry , czy zatrudnianie 10 pracowników dyskwalifikuje mnie na przejście na CIT estoński?
Nie, nie ma maksymalnego limitu zatrudnienia.
Czy mając dwóch pracowników (etat) w okresie 01 stycznia – 31 lipca czyli 213 dni i innego pracownika w okresie 01 października – 31 grudnia czyli 92 dni spełniamy warunek 300 dni i dwóch pracowników? Ponieważ tyle w 2024 musimy mieć. Dwóch pracowników na stanie 🙂
Zakładamy, że mowa o podatniku rozpoczynającym prowadzenie działalności – bo tylko u takiego można rozważać spełnienie warunku zatrudnienia w wielkości 2 etatów. W takim przypadku wydaje się, że warunek w opisanym przypadku jest spełniony. Ważne, że w 2024 r. są 2 pełne etaty. Nieważne przez jaki okres.
W przypadku podatników rozpoczynających prowadzenie działalności przepis art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT wskazuje tylko, że warunek dot. zatrudnienia „nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.”
A zatem przepis wskazuje na stopniowe zwiększanie zatrudnienia rok do roku minimum o 1 etat – i tylko tyle. Dla porównania, podobne uproszczenie w przypadku małych podatników uregulowane zostało trochę inaczej – tam art. 28j ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT wskazuje, że warunek zatrudnienia w pierwszym roku eCIT uznaje się za spełniony „jeżeli mały podatnik zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 1 osobę w przeliczeniu na pełne etaty, niebędącą udziałowcem, akcjonariuszem ani wspólnikiem tego podatnika, przez okres wskazany w tym przepisie”. W tym przepisie – tj. w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a) ustawy o CIT, który faktycznie nawiązuje do okresu 300 dni / 82% dni.
Jednak w przepisie o podatniku rozpoczynającym prowadzenie działalności nie ma tego fragmentu (konkretnie fragmentu: “przez okres wskazany w tym przepisie”). Czy brak ten jest celowy, czy to tylko przeoczenie ustawodawcy – nie ma to znaczenia. Rezultat jest taki, że nie musimy badać okresu w roku podatkowym, w którym mamy 2 etaty równolegle. Gdyby się uprzeć, wystarczyłby 1 dzień.
Taką wykładnię potwierdzają organy podatkowe – np. w interpretacji z 9 sierpnia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP2-2.4010.300.2024.1.IN) Dyrektor KIS wskazał:
„Zatem nadmienić należy, że zgodnie z treścią art. 28j ust. 2 ustawy CIT, w przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności:
(…)
2) warunek dotyczący zatrudnienia, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy CIT, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.
Należy zauważyć, że ww. przepis odnosi się ogólnie do podatników rozpoczynających prowadzenie działalności i nie zawiera negatywnego katalogu wyłączającego zastosowanie tej regulacji do podatników, rozpoczynających prowadzenie działalności w określony sposób.
Jak wynika z powyższego, warunek zatrudnienia przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w sytuacji gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych – przez co najmniej 82 % dni roku podatkowego, nie dotyczy podmiotów rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Już od drugiego roku podatkowego podatnik musi corocznie zwiększać zatrudnienie o co najmniej jeden etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia wymaganego przez warunek, o którym mowa w art. 28j ust. 2 ustawy o CIT. Przepis ten nie wymaga jednak, aby co roku w okresie przejściowym, każdy nowo zatrudniony na umowę o pracę pracownik, przepracował 300 dni. Do minimalnego poziomu zatrudnienia, o którym mowa powyżej nie wlicza się wspólników podatnika.”
Jeszcze dobitniej ujął to tenże organ w interpretacji z 16 maja 2024 r. (0111-KDIB2-1.4010.113.2024.2.AS):
„Skoro w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek byli Państwo podatnikiem rozpoczynającym działalność gospodarczą oraz nie zatrudnili Państwo żadnego pracownika (niebędącego udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem), to aby dopełnić wymogów ustawowych w drugim roku podatkowym, tj. w 2024 r. muszą Państwo zatrudnić pracownika na pełen etat, a następnie w kolejnych latach podatkowych zwiększać zatrudnienia o 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy w każdym kolejnym roku podatkowym, aż do osiągnięcia w 2026 r. wielkości zatrudnienia określonej w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT. Okoliczność, że okres zatrudnienia pracownika w 2024 r. oraz ewentualnie w kolejnym roku podatkowym, tj. w roku 2025 nie wyniesie 300 dni w roku podatkowym pozostaje bez wpływu na spełnienie warunku wielkości zatrudnienia wynikającego z art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.”
Spółka z o.o. zatrudnienie ok 95 etatów działa od 2000 roku, od października chce przejść na CIT estoński, czy ją też obowiązuję zasada podnoszenia zatrudnienia. Czyli musi zatrudnić jeszcze 3 osoby, czy mając zatrudnienie na poziomie 95 etatów już jest spełniony ten warunek?
Ten wymóg dotyczy tylko podatników rozpoczynających działalność – jak rozumiem, z taką sytuacją nie mamy tu miejsca.
Dzień dobry,
Podatnik rozpoczął działalność końcem 2023, pierwszy rok obrachunkowy przedłużony, kończy się 31.12.2024 r. Zatrudnia 2 osoby na cały etat i jedną na 0,5 etatu.
II rok działalności – 2025, czy w tym roku powinien zatrudnić jedną osobę na 0,5 etatu i już spełnia warunki zatrudnienia na cit-e? Czy powinien zatrudnić osobę na cały etat, zgodnie z wymogami zwiększania zatrudnienia o jedną osobę?
Co z latami 2026, 2027, czy musimy zwiększać co roku o jedną osobę, czy możemy utrzymać stan tego zatrudnienia (2 os.na cały etat+2 os.na 0,5 etatu= 3 etaty) aby nie wypaść z cit-e?
W przypadku podatników rozpoczynających prowadzenie działalności przepis art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT wskazuje, że warunek dot. zatrudnienia „nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.”
W mojej ocenie trzeba ten przepis interpretować z uwzględnieniem dwóch jego kluczowych elementów. Po pierwsze, w każdym kolejnym roku zwiększamy zatrudnienie o cały 1 etat. I gdyby na tym pierwszym elemencie-warunku poprzestać, to rzeczywiście w opisanym przypadku należałoby w 2025 r. zatrudnić osobę na cały etat. Ale z przepisu wynika drugi element – „aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie” – tym przepisem jest art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, który wskazuje, że podatnik ma zatrudniać „na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty”. Jeśli zatem w jednym roku mamy już 2,5 etatu, to w kolejnym roku zwiększenie zatrudnienia o 0,5 etatu pozwoli osiągnąć wielkość zatrudnienia wskazaną w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT. Z drugiej zaś strony, gdybyśmy mieli zostać zobowiązani – mając już w pierwszym roku „zagospodarowane” 2,5 etatu – do zwiększenia zatrudnienia w drugim roku działalności o jeden pełny etat, czyli efektywnie do 3,5 etatu – to właściwie okazałoby się, że przepis wymaga od podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności więcej niż od „zwykłego” podatnika. To jest zaś absurdalne – ten szczególny przepis art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT ma ułatwić – a nie utrudnić – spełnienie warunków podatnikowi rozpoczynającemu prowadzenie działalności. Trzeba więc przyznać, że choć sam przepis jest zredagowany dość niefortunnie („o co najmniej 1 etat”), to jednak prawidłowa jego wykładnia nie powinna prowadzić do innych wniosków niż opisane. Nie są nam niestety znane żadne przykłady rozstrzygnięć w tak skonkretyzowanej sprawie.
Z tego samego względu uważam, że nie ma potrzeby zwiększania zatrudnienia w kolejnych latach (2026, 2027 itd.) – skoro już w 2025 r., czyli drugim roku opodatkowania estońskim CIT, osiągnięta zostanie wielkość wymagana ogólnym przepisem art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT. W odniesieniu do tej części zapytania można wskazać na interpretację Dyrektora KIS z 25 marca 2024 r. (nr 0111-KDIB2-1.4010.35.2024.1.AJ), w której wskazano: „Skoro w pierwszym roku podatkowym, tj. w 2023 r. zatrudnili Państwo pracownika na pełen etat, to aby spełnić warunek opodatkowania ryczałtem Spółka w drugim roku podatkowym (2024 r.) musi zwiększyć zatrudnienie o kolejny etat, a w trzecim roku podatkowym (2025 r.) musi mieć zatrudnienie na poziomie co najmniej 3 etatów, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a. ustawy o CIT. W konsekwencji w czwartym roku opodatkowania ryczałtem (2026 r.) będą Państwo już spełniali docelowy wymóg zatrudnienia i nie będzie potrzeby zatrudniania nikogo więcej.”