Jesteś właścicielem lub zarządzasz biurem rachunkowym? Temat KSeF spędza ci sen z powiek, ale nie wiesz od której strony się do niego zabrać?
W tym odcinku Adam Bartosiewicz rozmawia z Kamilą Cieszkowską – właścicielką biura rachunkowego Podatnik P&K Cieszkowscy, która ma już ten temat za sobą i podzieli się z nami praktycznymi wskazówkami w tym zakresie.
Dowiesz się, jakie są trzy główne modele współpracy z klientem, dlaczego uwierzytelnienie i upoważnienia mają kluczowe znaczenie oraz jak skutecznie zabezpieczyć siebie i zespół przed chaosem w kwietniu 2026 roku.
Chcesz być na bieżąco z KSeF? 📧
Zapisz się do naszego newslettera i otrzymuj najświeższe informacje o e-fakturowaniu oraz powiadomienia o nowych odcinkach podcastu zaraz po ich publikacji!
Jeśli jesteś specjalistą ds. księgowości lub fakturowania, dyrektorem finansowym, głównym księgowym lub właścicielem firmy, ten newsletter jest dla Ciebie!
Zapisuję sięJeśli prowadzisz biuro rachunkowe lub pracujesz jako jego kierownik lub menadżer, ten newsletter jest dla Ciebie!
Zapisuję sięTranskrypcja
Dzień dobry, cześć. Jest dzisiaj ze mną Kamila Cieszkowska. Kamila jest księgową, właścicielką biura rachunkowego Podatnik P&K Cieszkowcy. Jest partnerem merytorycznym Saldeo Smart, twórczynią innowacyjnego podejścia do księgowości, zwinna księgowość. Jest pasjonatką automatyzacji i innowacji w procesach księgowych. Naturalnym więc jest, że właśnie Kamilę zaprosiłem do rozmowy na temat tego jak KSEF wpłynie na organizację pracy biura rachunkowego. Dzień dobry Kamilo.
Dzień dobry, dzień dobry, cześć Adamie, dzień dobry państwu. Witam państwa bardzo serdecznie. Bardzo mi miło Adamie, chciałabym ci podziękować w tym miejscu za zaproszenie i możliwość właśnie podzielenia się swoimi spostrzeżeniami w podcaście z twoim udziałem. Dzięki wielkie.
Mi również jest bardzo miło. Kamilo, wydaje się oczywistością twierdzenie, że wdrożenie KSeFu, że wprowadzenie obowiązkowego KSeFu zmieni relacje biur rachunkowych z ich klientami. I wydaje się nawet, że chyba należałoby tutaj mówić nie tylko o o samym KSEFie, ale w ogóle o postępującej digitalizacji tych wszystkich procesów księgowych. No bo za rogiem czai się chociażby JPK CIT. No i co ta digitalizacja, której KSEF jest istotnym elementem, oznacza z twojej perspektywy jako jako osoby prowadzącej biuro rachunkowe, zarządzającą biurem rachunkowym?
Ja myślę, że digitalizacja, automatyzacja, którą już mamy tak naprawdę od kilku lat, bardzo mocno zmienia wciąż charakter pracy zarówno księgowych, jak i właścicieli biur rachunkowych. Zmieniają się też oczekiwania klienta i KSEF tak naprawdę to jest dalszy etap digitalizacji, cyfryzacji i elektronicznego obiegu dokumentów i o ile faktycznie część biur korzysta już z pewnych usprawnień, pracuje z klientem za pomocą elektronicznego obiegu dokumentów, to faktycznie KSEF jest kolejnym etapem, etapem, który z punktu widzenia naszego jako właścicieli biur rachunkowych, może nie będzie aż tak, aż tak trudny, ale dla naszych klientów na pewno będzie bardzo, bardzo dużym wyzwaniem. W związku z tym, że też mamy tak naprawdę sporo różnych obowiązków poza właśnie takimi standardowymi, które w oczach przedsiębiorców mienią się jako właśnie obowiązki związane z wyliczeniem podatków. To dzisiaj ja też zauważyłam, klient oczekuje troszeczkę innego podejścia od księgowej. Bardzo często jak rozmawiam w ogóle z klientami, tymi, którzy są zainteresowani naszymi usługami, bądź tymi, którzy korzystają z usług księgowych naszego biura, to pojawia się właśnie takie spostrzeżenie, że klienci chcieliby, żeby księgowa rozumiała ich biznes, żeby też się rozwijała razem z tym klientem, tak, bo jego biznes też rośnie. W związku z tym klienci oczekują dzisiaj, że księgowa będzie takim partnerem w biznesie klienta i nie tylko i wyłącznie wyliczy te podatki, bo tak naprawdę większość biur rachunkowych, jak nie wszystkie powinny, wiadomo, wyliczać poprawnie podatki, podawać te wyniki. Dzisiaj klient też potrzebuje takiego bieżącego dostępu do swoich danych, do swoich dokumentów i o ile są biura, które już w tym momencie w dużym stopniu wykorzystują automatyzację i digitalizację, to są też biura i to jest wciąż spory odsetek biur rachunkowych działających w Polsce, które pracują w dalszym ciągu na dokumentach papierowych, tak? Więc tutaj nie ma mowy w ogóle o elektronicznym obiegu faktur i faktycznie tu dla takich podmiotów KSeF będzie bardzo dużym wyzwaniem i bardzo dużym nakładem pracy, dlatego że przejście na elektroniczny obieg dokumentów z klientem, który dotychczas nie miał w ogóle do czynienia z cyfryzacją, z OCR-em, to to duży nakład jeszcze jest do zrobienia właśnie wśród takich klientów, wśród też takich biur rachunkowych. Ostatnio uczestniczyłam Adamie w takim międzynarodowym kongresie biur rachunkowych właśnie w Kielcach, gdzie jednym z gości była pani Anna Mytek z Ministerstwa Finansów i ona powiedziała takie zdanie, które bardzo trafnie w ogóle określa to, w jakim miejscu jesteśmy my jako biura rachunkowe, ale też przedsiębiorcy i myślę, że to jest warte do przemyślenia, jeżeli ktoś jeszcze w ogóle nie wykorzystuje automatyzacji w swoim biznesie. Powiedziała takie zdanie, że pociąg dawno już odjechał z peronu, a za chwilę zniknie za horyzontem i że naprawdę teraz jest taki ostatni już dzwonek, żeby właśnie tutaj zastanowić się nad tym, co takiego możemy zrobić i co ten KSEF tak naprawdę, jak on zmieni relacje biur rachunkowych właśnie z ich klientami. Dzisiaj dużo więcej kompetencji od księgowych się oczekuje. Mamy nowe kompetencje, też doradcze. zauważyłam, że wielu właścicieli biur rachunkowych zdaje egzaminy na doradców podatkowych, bądź idą na studia z zakresu właśnie na przykład dyrektorów finansowych, jakiegoś takiego doradztwa związanego właśnie z z controllingiem, z cash flowem i myślę, że że tutaj takie oczekiwania klientów też będą miały znaczenie. Dlatego że te te oczekiwania bardzo mocno definiują charakter naszej pracy jako właścicieli biur rachunkowych i jako księgowych i KSeF myślę, że jest bardzo dużym wyzwaniem dla naszych klientów, to na pewno. A czy dla biur rachunkowych, w zależności od tego, czy już mamy do czynienia z digitalizacją czy nie.
Jasne. tutaj może skupmy się przez chwilę na tym wątku, który poruszyłaś. Zaraz będziemy mówili też o pozostałych aspektach, ale myślę, że jakimś elementem takim istotnym, być może łatwo uchwytnym z perspektywy klienta, jest jednak to, że nastąpi odejście od tego przysłowiowego papieru, tak, że no dokumenty nie będą już miały zasadniczo postaci papierowej, no oczywiście zapewne niektóre dokumenty w jakimś tam zakresie, choćby związane z rozliczaniem podróży służbowych, być może zostaną w tej formie, no ale co do zasady te te dokumenty papierowe znikną i tak się zastanawiam w tym kontekście też czy to takie przejście z tego dobra. I tak się zastanawiam, czy to przejście z tej papierowej formy na formę cyfrową, na formę elektroniczną, czyli czy przejście z takiego realu do rzeczywistości wirtualnej można powiedzieć, będzie dotyczyć tylko pracy z klientami, czy na przykład też może wpływać bardzo mocno na relacje, nie wiem, wewnątrz zespołu w biurze, czy na organizację pracy. Wiadomo, że pandemia i możliwość wprowadzenia pracy zdalnej wiele tu zmieniła, ale czy na przykład wprowadzenie KSeF nie będzie takim kolejnym czynnikiem, który być może będzie powodował, że fizyczne biura będą odchodzić do lamusa? Co o tym myślisz?
Myślę, że tak, jak powiedziałeś, zgodzę się z tobą, już pandemia była takim pierwszym etapem wprowadzenia tej hybrydowej oraz zdalnej pracy, ale też pokazała pandemia wielu właścicielom biur rachunkowych, ale też klientom, że można pracować właśnie ze sobą w zupełnie innej formie, niekoniecznie spotykając się zawsze w biurze i o ile na początku trudno było to zaakceptować, bo jednak ja pamiętam jak 15 lat temu rozpoczynałam prowadzenie biura rachunkowego, to wtedy wszyscy klienci w konkretnych dniach miesiąca przychodzili z papierowymi dokumentami i nagle zmiana tego na właśnie przesyłanie dokumentów… ludzie nie lubią zmian, wiesz. I klienci też musieli się nauczyć, tak, że że trzeba zeskanować dokumenty, czy nauczyć używać się konkretnych aplikacji, z których na przykład biura rachunkowe korzystały, właśnie jakieś OCRy. Więc to to była taka, to był myślę, że taki wstęp do tego, do tego, co się dzieje. Natomiast to też pokazało ludziom, czyli naszemu zespołowi, czyli ludziom, dzięki którym nasze biura funkcjonują, że da się pracować w ten sposób, że ta praca też potrafi być efektywna, że zaoszczędzamy czas na dojazdach. W związku z tym mamy więcej takiego czasu dla siebie i powiem ci, że podczas rozmów kwalifikacyjnych, które prowadzę, a cały czas zatrudniam nowe osoby do swojego biura, zawsze ten element pracy o ile nie zdalnej, to przynajmniej hybrydowej jest bardzo często takim elementem, który jest brany pod uwagę, jeśli chodzi o złożenie właśnie podania o pracę czy ważnym elementem rozmowy rekrutacyjnej. Ludzie chcą mieć taką możliwość, żeby móc pracować zdalnie z różnych miejsc. Chcą oczywiście też przychodzić do biura. Natomiast wiesz, ja zauważyłam też, że właściciele biur rachunkowych mierzą się z takim wyzwaniem, że często nie mogą znaleźć odpowiedniego pracownika do pracy w danym na przykład mieście, bo załóżmy, w dużych miastach jest bardzo dużo korporacji, które oferują być może bardziej atrakcyjne warunki zatrudnienia, na które prywatna firma sobie nie może pozwolić. W związku z tym zatrudnienie kogoś o wysokich kompetencjach jest trudne. A taki pracownik jest dzisiaj na rynku bardzo poszukiwany. W związku z tym to daje też takie otwarcie otwarcie bram do tego, że możemy zatrudnić osoby z różnych części Polski. Tak jak dzisiaj biura swoją przewagę konkurencyjną budują tym, że jeżeli pracują na elektronicznym obiegu dokumentów, mogą obsługiwać klientów z terenu całej Polski. Nie ma znaczenia już taka lokalizacja i tak samo może być z pracownikami. Możemy zatrudnić kogoś zupełnie w systemie zdalnym, o ile mamy do tego narzędzia, odpowiednie oczywiście procedury i też mamy taką odwagę w sobie, wiesz, bo ja myślę, że to też wymaga odwagi do zaufania tej osobie, że może pracować całkowicie zdalnie. Ale z drugiej strony z perspektywy pracownika myślę, że to też jest ważne, ludzie lubią przychodzić też do biura, mieć taką możliwość, że mogą przyjść, mogą się spotkać z tymi innymi współpracownikami. Więc myślę, że całkowicie może biura jako tako powierzchnie biurowe nie będą zmniejszane czy nie będą zanikać, bo klienci też, ci którzy są stacjonarnie na przykład w danym mieście czy w okolicach, oni jednak takie strategiczne kwestie bardzo lubią poruszać osobiście i lubią ten czas spotkań właśnie ze swoją księgową, choć znam powiem ci biura, które nie mają swojej siedziby, nawet w dużych miastach, spotykają się z klientami zazwyczaj albo u klienta w firmie, albo gdzieś po prostu na mieście i też świetnie funkcjonują. Ale myślę, że KSeF daje taką furtkę bardzo dużą do tego, żeby zmienić i troszeczkę inaczej zorganizować pracę swojego biura, swojego zespołu, bo ludzie naprawdę doceniają to, że mają możliwość pracy zdalnej. Nawet, słuchaj, możesz wyjechać nad morze na kilka dni, przedłużyć sobie weekend, dwa dni popracować do tej godziny konkretnej na przykład 16:00, a potem mieć czas dla siebie, więc myślę, że to jest bardzo istotny element i KSEF jeszcze bardziej w ogóle ułatwi pracę zdalną, ale też pracę hybrydową.
Tak, chociaż tak w nawiązaniu do tego co mówisz, to oczywiście zgodzę się z tym, że klient bardzo często lubi odwiedzić swojego doradcę, swoją księgową. Nieraz zdarzyło mi się być de facto, nie wiem, no bardziej psychoanalitykiem i barmanem w cudzysłowie mówiąc, niż doradcą podatkowym. Ale w tym co mówisz też jedno niebezpieczeństwo moim zdaniem się kryje, bo ja trochę (i mówię tutaj z perspektywy osoby ze średnio dużego miasta) pandemia zachwiała rynkiem pracownika moim zdaniem, bo jak przyszła pandemia i nagle praca zdalna stała się fancy i możliwa, to okazało się, że można mieszkać w przysłowiowym Szczecinie, a zarabiać po warszawsku, tak i nagle okazało się, że w ośrodkach na przykład takich jak Szczecin bardzo wielu pracowników merytorycznych odeszło do podmiotów z większych miast, bo no po prostu warunki płacowe, które otrzymywali były lepsze, bo wszyscy wiemy, że jednak stawki w poszczególnych ośrodkach się różnią i tutaj też swoją drogą ciekawe jest czy tutaj KSeF i to większe uzdalnienie pracy, jeżeli tak można powiedzieć, nie będzie też takich ryzyk za sobą niosło. No to oczywiście zobaczymy. Ale teraz może przejdźmy już do do do do zagadnień związanych z samym KSeFem i takie mam takie mam pytanie do ciebie. Jestem ciekawy co, co myślisz o tym, bo teoretycznie rzecz biorąc ten obowiązkowy KSeF, ta konieczność wdrożenia tego obowiązkowego KSeFu już od dłuższego czasu jest nam znana. Zresztą no najpierw był pierwszy okres przygotowawczy, potem dostaliśmy drugi okres przygotowawczy i jak na polskie realia to tego czasu jest naprawdę całkiem sporo. Tylko tak mam wrażenie, że chyba ten czas został trochę zmarnowany. I to chyba został trochę zmarnowany i przez twórców tego systemu, którzy chociażby no dalej nie dają pełnych możliwości pracy w tym systemie, testowania tego systemu, no ale został chyba też trochę zmarnowany przez przedsiębiorców, bo większość z nich to chyba tylko wie o tym, że KSeF będzie i że się to jakoś ogarnie jak przyjdzie na to czas, ale chyba przez podmioty, które usługowo czy to prowadzą księgi, czy to prowadzą doradztwo podatkowe, że on chyba też trochę został zmarnowany w tym znaczeniu, że chyba bardziej aktywni moglibyśmy wszyscy być w przekonywaniu i w próbach wprowadzania już teraz klientów do KSeFu. No i tak się w związku z tym zastanawiam, no bo mamy już teraz połowę października 2025 roku, luty 2026 roku za pasem i jak myślisz? Da się wprowadzić ten KSeF u klientów ewolucyjnie teraz, czy już tylko rewolucja? Czyli wszyscy budzą się w styczniu albo w lutym i robią na gwałt. Jest jeden chaos.
Wiesz co, odpowiem ci tak, jak zazwyczaj mówi się, że prawnicy i doradcy podatkowi odpowiadają, to zależy. To jest taki ulubiony często cytowany, wiesz co, stwierdzenie, ale faktycznie to zależy, bo wiesz, ja myślę, że to wynika w ogóle z tego, że no KSeF miał być obowiązkowy od 1 lipca 2024 roku. I znam naprawdę sporo biur rachunkowych i właścicieli takich świadomych swojego biznesu, którzy wtedy bardzo aktywnie zaangażowali się w wejście w życie KSeFu. My też mieliśmy przygotowane różnego rodzaju procedury, scenariusze i ja bardzo liczyłam, bo powiem ci, że jeszcze w kontekście właśnie organizacji pracy, pracy w ogóle zespołu, myślę, że to, że będziemy mieć dostęp bieżący do tych wszystkich dokumentów w KSeFie, to też jest taka nadzieja, że trochę się odczaruje ten wizerunek pracy w biurach rachunkowych, które często jak wiesz ze smutkiem czytam na różnych forach, które są poświęcone właśnie księgowości, gdzie pracownicy biur piszą w jakich oni to strasznych warunkach pracują, że klienci nie dostarczają dokumentów, że czekają do ostatniej chwili, że są nadgodziny, że jest ten nawał pracy, wiesz, w konkretnych dniach, co powoduje przeciążenie, frustrację pracowników, więc ja myślę, że tutaj jest taka nadzieja, że ta nasza praca dzięki KSeFowi będzie jako księgowych dużo lepiej zorganizowana, tak? i mocno w to wierzę. I też tutaj wracając do twojego pytania, jeżeli faktycznie były biura, które miały to przemyślane już w ubiegłym roku, to im jest zdecydowanie teraz łatwiej, zdecydowanie łatwiej też kontynuować proces, kontynuować proces edukacji chociażby wiesz klientów, bo to jest bardzo istotne. Natomiast chciałabym się też podzielić z tobą i z słuchaczami taką moją refleksją i to było takie z jednej strony byłam bardzo zaskoczona, bo prowadziłam też takie szkolenie dla właśnie właścicieli biur rachunkowych mniejszych biur i okazało się, że tam większość z nich pracuje na papierowych dokumentach i co się okazało, bardzo duża część z nich kompletnie jeszcze nie zrobiła nic w zakresie KSeFu. I ja uważam, że naprawdę to jest bardzo mocno niepokojące, bo naprawdę to od nas się można powiedzieć to wszystko zaczyna, bo jeżeli my usługowo zajmujemy się prowadzeniem spraw księgowych, prowadzeniem ksiąg rachunkowych, to ja uważam, że żebyśmy my sami jako właściciele biur sobie w kolano nie strzelili ani naszym zespołom nie dołożyli pracy, to już dawno powinniśmy zacząć działania w zakresie KSeFu i właśnie edukacji klientów, edukacji przede wszystkim zespołu. W ubiegłym tygodniu miałam rozmowę o pracy z dziewczyną, która pracuje w niewielkim biurze rachunkowym w Krakowie i co się okazało – na pytanie, jak ona w tym momencie jest przygotowana do KSeFu i jak przygotowania idą w biurze, bo to jest też temat taki, który mnie bardzo mocno interesuje, jak to wszystko jest zorganizowane, to ona mi powiedziała tak, że oni jako zespół nie dostali żadnych informacji od swojej przełożonej. Mało tego, przełożona też nie bardzo orientuje się w KSeFie i padło takie stwierdzenie, które myślę, że bardzo dużą krzywdę też wyrządza klientom. Czyli to klienci będą mieli problem. No będą mieli problem klienci, ale klienci będą mieli problem to do kogo pójdą? Zauważmy, że dzisiaj to księgowa jest wszystko, co związane z podatkami, z naszymi z obowiązkami przedsiębiorcy w zakresie Urzędu Skarbowego i naszej księgowości, to pierwszą linią taką ratunku i numerem alarmowym jest kto? Księgowa. I w momencie, kiedy biuro rachunkowe, właściciel firmy czy osoba zarządzająca menadżer i zespół, oni nie są przygotowani do KSeFu, nie mają tego ułożone u siebie i nie zaczęli już jakiś akcji edukacyjnej dla klientów, to naprawdę, 1 kwietnia to będzie katastrofa. bo pamiętajmy, że kwiecień to są rozliczenia roczne. To jest świeżo po sprawozdaniach finansowych, tuż za rogiem w maju czeka składka zdrowotna. Naprawdę to są bardzo takie miesiące, kiedy mamy wytężoną pracę. Myślę, że nagle dostajemy tysiące telefonów, albo kilkaset nawet telefonów, kilkadziesiąt to też już jest dużo.
Ja myślę, że gorszym terminem będzie jednak pewnie okolica 10-15 marca, tak? Czyli będzie, tak, czyli będzie pytanie o tak, no bo będzie pytanie o zaliczkę na podatek dochodowy, a się okaże, że biuro nie widzi faktur zakupowych, tak? No bo faktury sprzedażowe pewnie w większości przypadków jeszcze będą poza KSEFem. No ale jakieś faktury zakupowe już mogą być w KSEFie, nie?
I to spora grupa Adamie, pamiętajmy, to jest naprawdę. Który przedsiębiorca nie tankuje na stacji? Który nie ma usług telekomunikacyjnych? Opłaty za dostawę energii. I tak naprawdę drodzy państwo też pamiętajcie, że dla waszych klientów o ile faktury sprzedażowe to jest data 1 kwietnia, to o tyle 1 luty trzeba będzie pobierać faktury z KSEF kosztowe. A czasem to są bardzo wysokie kwoty. Brak przygotowania odpowiedniego już od 1 lutego będzie skutkował tym, że faktycznie no klienci będą będą płacić wyższe podatki, tak? albo mogą mieć zaległości w płatności, w płatnościach dla takich dostawców. Ja uważam, naprawdę w grudniu to już wszyscy myślimy o świętach. Jest bardzo dużo biur ma przerwę świąteczną, między świętami a nowym rokiem. Styczeń, styczeń to już jest zamykamy kwartał, już się przygotowujemy do do zeznań rocznych. Działy, mniejsze biura rachunkowe nie mają odrębnych działów kadrowo-płacowych, więc mają PIT-11, PIT-4. Więc tak naprawdę, ja uważam, że październik i listopad to już jest naprawdę taki bardzo, bardzo ostatni dzwonek na to, żeby nasi klienci byli przygotowani, żebyśmy my przede wszystkim, bo my musimy zacząć od siebie samych. Bo jeżeli chcemy przygotować klienta, to nie zapominajmy, że to my sami jako właściciele, osoby zarządzające musimy przygotować siebie, swój zespół, stworzyć odpowiednie procedury tutaj działania w KSeFie i dopiero edukować klienta, więc ja uważam, że czasu zostało bardzo mało i masz rację, zgadzam się z tobą, że to był zmarnowany czas.
To prawda. To znaczy to prawda, że jak ogłoszono harmonogram KSeFu to były głosy, że ten luty i że ten kwiecień to to nie jest dobry czas, dlatego, że ten początek roku czy to z perspektywy działów płacowo-kadrowych, czy działów finansowych, czy to z perspektywy zewnętrznej księgowości i zewnętrznych doradców, to jest bardzo, bardzo zajęty czas. No ale faktem pozostaje, że w związku z tym tymi sprawami KSeFowymi można było i należało było i jeszcze jest trochę czasu na to, żeby już teraz się tym zajmować. No ale pozostawiając już to na chwilę na boku, to jak myślisz, co przede wszystkim może pójść nie tak, zakładając najgorszy scenariusz z perspektywy biura, najgorszy scenariusz z perspektywy klienta. No jaka może być ta najczęstsza przyczyna tego, że KSeF nie wystartuje dobrze albo że w ogóle nie wystartuje gdzieś i będziemy mieli duży problem? Co trzeba przede wszystkim zaopiekować?
Tak, przede wszystkim przygotowanie klientów, bo jak po tym jak już sami my będziemy odpowiednio przygotowani i będziemy mieć swoje własne tutaj procedury, scenariusze działania z klientami, to przede wszystkim przygotowanie klienta, żeby klient znał swoje obowiązki w KSeFie, tak? co dokładnie to dla niego oznacza, ale też przede wszystkim integracja systemu, którego klient w tym momencie używa do wystawiania faktur. Naprawdę jest ogrom przedsiębiorców, którzy wystawiają faktury tak zwane jeszcze papierowe, wypisują te faktury. Zmiana na przykład jest przedsiębiorca, który prowadzi 25 lat firmę i on wystawiał faktury papierowe. Jeżeli to jest osoba jeszcze tak zwana Ministerstwo to nazywa wykluczona cyfrowo. Natomiast ja bym powiedziała, że osoba, która nie jest biegła w obsłudze różnych programów komputerowych, nie chce się tego uczyć, no to tutaj uważam, że jest bardzo dużo pracy do wykonania i takich klientów szczególnie trzeba edukować, bo jeżeli oni będą myśleli, że dalej będą w papierowej wersji wystawiać faktury albo w Wordzie albo w Excelu, no to to nie będzie miało racji bytu, bo też przedsiębiorcy muszą mieć świadomość, że to nie jest tak, że to oni tylko czegoś nie dopełnią jak faktury nie wystawią w KSeF i nie wyślą, bo taka faktura nie będzie uznana za fakturę, ale problem będzie miał olbrzymi kontrahent i to może rzutować na nasze relacje biznesowe przedsiębiorca z przedsiębiorcą, tak? Jeżeli my jako my nie przygotujemy przedsiębiorców, przedsiębiorcy siebie nie przygotują odpowiednio, to mogą zaszkodzić sami sobie, ale mogą zaszkodzić swoim kontrahentom, z którymi współpracują. Więc tutaj może być bardzo zachwiane takie zaufanie i to może bardzo mocno na te relacje wpłynąć. Więc tutaj sprawdzenie, takie zaudytowanie też tego, czy klient ma program do wystawiania faktur, który będzie właśnie odpowiednio zintegrowany z KSeFem. Bo jeżeli to będzie system, dzisiaj miałam rozmowę też z klientem, który mówi, że on ma od tam 15 lat jakiś program do wystawiania faktur, ale on w sumie go nie aktualizuje, bo on za niego nie płaci, a faktury się wystawiają. Ja zadałam pytanie. A czy zdaje sobie pan sprawę z tego, że jeżeli nie ma aktualizacji, nie są opłacane licencje, to nie będzie możliwości wysyłki takich faktur z tego programu do KSEF. I klient naprawdę był bardzo mocno zdziwiony, więc tutaj kwestia taka. No jeżeli nie będzie integracji, coś pójdzie nie, to wtedy na pewno pójdzie nie tak, bo faktury się w ogóle nie znajdą w KSeFie. I o ile Ministerstwo Finansów deklaruje, że w pierwszym roku, czyli do końca 2026 roku, nie będzie karać żadnymi mandatami, o tyle od 2027 roku, no to już niestety nie będzie przebacz. Aczkolwiek podobno to jest kwestia wątpliwa z tymi mandatami jeszcze w 2026 roku. Druga kwestia, różnorodny awaria, które mogą i opóźnienia w związku z awariami, tak? Czyli znowu świadomość tego, czy klient wie jak zachować się w trybie, że co to znaczy tryb offline 24, a co znaczy tryb online, a co znaczy zwykły offline? Kiedy, w jakich terminach trzeba wysyłać faktury, jeżeli awaria jest ogłoszona ze strony Ministerstwa Finansów. Co może pójść nie tak? Brak odpowiedniego tutaj uwierzytelnienia się w KSEF, bo to też jest bardzo istotna kwestia. A przede wszystkim dla biur, brak upoważnień, tak?
Myślę, że to jest chyba jedna z kluczowych kwestii pewnie taka, o której trzeba w ogóle zacząć, bo zakładam, że duża część przedsiębiorców może mieć z tym problem. Chociaż podejrzewam, że w ich przypadku akurat już coraz więcej, nie wiem, no korzystania z profili zaufanych, z bankowości elektronicznej i to są chociażby no te narzędzia, które pozwolą się uwierzytelnić. Ale czasami mamy do czynienia no z takimi sytuacjami bardzo trudnymi potencjalnie w tym kontekście. No przykładowo niedawno też rozmawiałem na temat taki, że pewien podmiot jest zarządcą we wspólnotach mieszkaniowych. No i wspólnota mieszkaniowa też będzie musiała korzystać z KSeF-u, no bo będzie dostawała faktury na siebie, a żeby zaksięgować i się porozliczać, to trzeba mieć dostęp do KSeF-u. No i jak zaczęliśmy rozmawiać na ten temat, no to usłyszałem no tak, ale osobami decyzyjnymi w tych wspólnotach są z reguły starsi ludzie, dla których określenia takie jak profil zaufany, certyfikat kwalifikowany i tak dalej, brzmią jak czarna magia. Więc proszę mi powiedzieć, jak oni mają zrobić sobie uwierzytelnienie w KSeF-ie w imieniu wspólnoty po to, żeby potem mogli nas upoważnić jako zarządcę do pobierania faktur z KSeF-u, tak? I myślę, że ten problem z dostępem będzie jednak dotyczył bardzo wielu jednostek, bardzo wielu osób i o to chyba bardzo mocno trzeba zadbać i na to chyba trzeba położyć bardzo mocny nacisk, bo bez możliwości uwierzytelnienia się biuro nie dostanie dostępu od klienta i jesteśmy wtedy bez materiału źródłowego, prawda?
Tak, zdecydowanie i wtedy już nie jesteśmy zależni od tego czy klient nam przyniesie, jeśli przynosi papierowe dokumenty, bo jeżeli nie będziemy mieć upoważnień, to znaczy, że w ogóle nie możemy wykonywać swojej pracy. Więc tu kwestia tego pierwszego uwierzytelnienia jest jest szalenie istotna, no bo tak jak mówisz, są osoby, które w ogóle na co dzień nie korzystają, nie używają profili zaufanych. Ja myślę, że biura też będą musiały takim podmiotom poświęcić sporo czasu, żeby nawet zaprosić takiego klienta do biura i pomóc mu się uwierzytelnić, ale to jest wszystko dla dobra tak naprawdę biura i naszego zespołu, tak? I ja powiem ci, że bardzo istotne jest, żeby wiesz co, też wyznaczyć i też zachęcam państwa, jeżeli prowadzicie biuro rachunkowe i jeżeli macie jakieś zespoły, nie jesteście jednoosobową firmą, to dobrze by było wyznaczyć też taką osobę, która odpowiadałaby za właśnie tę weryfikację upoważnień i uprawnień, które uzyskamy od strony klienta, żeby to weryfikować, żeby też nie zostawiać tego na ostatnią chwilę. No my będziemy chcieli tutaj grudzień, styczeń, no to już domknąć procesy, procesy właśnie upoważnień. Wiem też, że te za FA, które były wcześniej składane, to dotarłam do takiej informacji, możesz Adamie, jedynie potwierdzić, może będziesz miał wiedzę, że te, które były wcześniej składane w związku z pierwotnym KSEfem, nie będą miały zastosowania i trzeba złożyć nowe dokumenty upoważniające, tak? Więc to też dodatkowa praca.
Z tego co wiem, z tego co wiem, to faktycznie za FA to tylko w kontekście uprawnień właścicielskich po po po nowemu, tak? Czyli na przykład nie wiem, spółka, która nie ma kwalifikowanej pieczęci elektronicznej, no to w drodze za FA może wskazać konkretną osobę, która w jej imieniu się uwierzytelni w KSeFie i potem nada uprawnienia. zrobi dalsze i zrobi dalsze uprawnienia. Powiedz proszę, co twoim zdaniem teraz należałoby zrobić, jeżeli ktoś jeszcze w ogóle nie zaczął myśleć o KSeFie. No to takie na przykład, nie wiem, mniejsze, małe biuro rachunkowe, co ono powinno teraz zrobić w kontekście KSeFu u siebie, co powinno zrobić u klientów, żeby mieć jeszcze szansę w miarę bezawaryjnie rozpocząć korzystanie z KSeFu, co umożliwi w ogóle no prowadzenie działalności i i wykonywanie usług księgowych, tak?
34:08 Jeśli chodzi o biuro rachunkowe, to w pierwszej kolejności biuro rachunkowe powinno się zastanowić, kto przede wszystkim najpierw w biurze będzie odpowiadał za właśnie tę weryfikację upoważnień i uprawnień, które uzyskamy od strony klienta. Biuro powinno zweryfikować też, czy zespół ma wiedzę, jeżeli jest zespół, to ma wiedzę na temat KSeFu, czy wiemy też, na jakich systemach pracują nasi klienci? Jeżeli stworzyć sobie taką, zrobić sobie taki podział klientów. Jeżeli mamy klientów, którzy wystawiają faktury papierowo, w Wordzie, w Excelu i wiemy jako księgowi o tym, to przede wszystkim z takimi klientami do nich kierować edukację związaną z tym, że to nie będzie już możliwe, że albo muszą mieć program do wystawiania faktur, albo biuro zaproponuje w ramach jakiejś platformy, na której biuro pracuje, też system do wystawiania faktur, żeby ci klienci też czuli się pewni. Musi być jakiś taki pierwszy przekaz informacji, czym jest w ogóle KSeF i jakie KSeF będzie miał konsekwencje właśnie dla przedsiębiorców. Jakie obowiązki ten przedsiębiorca będzie miał i że już od 1 lutego będzie pobieranie faktur, a że od 1 kwietnia będzie wysyłanie faktur do KSeF. Chyba, że mamy grupę klientów, która dopiero będzie od 1 stycznia objęta i jeżeli mamy podmioty, które do 10 000 zł fakturują miesięcznie, to też do takiego klienta będzie inna komunikacja w zakresie wysyłki faktur do KSeFu. Więc myślę, że też biuro powinno się zastanowić, jak chce działać z klientem w KSeF, bo uważam, że kluczowym elementem oprócz tego, że edukacja zespołu, edukacja klientów, to kluczowym elementem jest to, jakie my sobie ustalimy zasady współpracy, bo od zasad będzie zależało wszystko, co dalej, tak?
Tak, bo nie wiem czy się ze mną zgodzisz, ale tak jak no myślałem nad tym tematem, tak jak się rozmawia na ten temat, to myślę, że chyba trzy główne modele współpracy można wyróżnić. Pierwszy model to byłby chyba taki, że biuro, mając oczywiście stosowne upoważnienia, zarówno wystawia faktury w imieniu klienta, bo to przecież jest możliwe, jak i odbiera te faktury. Drugi model to pewnie byłby taki, że to klient wystawia faktury w KSeFie, natomiast no biuro ma dostęp do tych faktur i jego sprzedażowych i jednocześnie biuro pobiera faktury zakupowe klienta w KSeFie. No i pewnie trzeci model współpracy to byłby taki, że biuro ani nie wystawia, ani nie odbiera faktur w KSeFie, tylko klient jakimś innym kanałem komunikacji przesyła dokumenty, przesyła faktury ustrukturyzowane, zarówno sprzedażowe jak i zakupowe do biura. takie trzy główne modele mi się wydają możliwe i to pewnie zależy i od samego biura i pewnie od konkretnego klienta, od jego nie wiem kompetencji, mentalności, nastawienia, możliwości technicznych i tak dalej. No ale każdy z tych modeli współpracy na pewno niesie za sobą konieczność wprowadzenia, wdrożenia odrębnych procedur w związku z tym, żeby poprawnie te dokumenty zaksięgować. Jak myślisz?
Tak, myślę, że myślę, że tak, zgadzam się w zupełności z tobą, że te trzy takie modele współpracy się wyróżniają. Dzisiaj myślę, że jest niewiele biur, które wystawiają w imieniu klienta faktury, ale może się tak zdarzyć, że właśnie ci klienci, którzy nie są za pan brat z różnorodnymi systemami, będą prosiły biura o pomoc, czyli o wystawienie faktur w imieniu klienta i wysyłkę ich do KSeF. Natomiast wiesz, ja sobie tak myślę, że niezależnie od tego jaki ten model współpracy z klientem wybierzemy, to trzeba pamiętać o takich dwóch bardzo istotnych kwestiach. Pierwsza kwestia, to jest dostosowanie zapisów umowy, naszej umowy pomiędzy biurem rachunkowym a klientem, jeśli chodzi o konkretny wybrany model, czyli ustalenie tych wszystkich praw i obowiązków tak naprawdę po to, żeby biuro też zabezpieczyć, bo jeżeli będziemy wystawiać faktury na zlecenie klienta, to też trzeba doprecyzować, tak, żeby później zakresy tych odpowiedzialności biura, czyli jeżeli biuro dostanie informację od klienta, że potrzebuje fakturę na taką i taką usługę, że została wtedy wykonana, no to z drugiej strony biuro może wystawić w imieniu klienta faktury, ale na podstawie danych uzyskanych od klienta i to też w umowie musi być wyraźnie zaznaczone, żeby biuro no nie może odpowiadać na przykład za to, że klient podał datę wykonania usługi, załóżmy 30 października, a usługa była wykonana 30 września, tak? Więc tutaj myślę, że szalenie istotne są zapisy nasze w umowie, w zależności od tego, jaki model współpracy z klientem wybierzemy. Natomiast druga kwestia, to jest taka kwestia i to też w umowie powinno mieć zastosowanie, czy my jako biuro udostępnimy klientowi jakieś narzędzie do tego elektronicznego obiegu dokumentów i do tego pobierania, wysyłania w KSeF-ie, bo o ile no, tak, klient jeżeli sam pobierze faktury z KSeF i sprzedażowe i kosztowe, prześle nam w pliku XML, no to co dalej? Bierzmy pod uwagę to, że w KSeF faktury zakupowe mogą się znaleźć różne faktury, bo mogą się znaleźć faktury na prywatne wydatki, które są niezwiązane z działalnością. Więc my jako księgowi musimy wiedzieć co zaksięgować. Jeżeli nie będziemy mieć żadnego narzędzia do współpracy z klientem, do takiego mini obiegu, do weryfikacji tych dokumentów bez wizualizacji na przykład faktur w PDF, to w umowie powinien się znaleźć zapis, tak, że jeżeli dostarcz mamy dostarczony plik z fakturami kosztowymi, to on domniemany jest, że zawiera wszystkie wydatki, które są tam w tym pliku, są wydatkami związanymi z działalnością gospodarczą i my wtedy jako biuro po prostu no wiemy, że mamy wszystkie faktury zaksięgować. Tylko pojawia się masę różnych pytań, bo już my już dzisiaj dostajemy od klientów różne faktury, co do których mamy różne wątpliwości. I wiesz, ja sobie myślę, ja akurat tak jak zapowiadałeś mnie, że jestem partnerem merytorycznym Saldo Smart. Ja też używam w ogóle tego systemu od wielu lat i tak naprawdę ja jestem spokojna o siebie i o swoich klientów, o tyle, że oni mają mini obieg dokumentów, więc czy ja pobiorę faktury kosztowe od klienta w imieniu klienta, mając upoważnienie, czy klient sobie sam pobierze, bo większość klientów też korzysta z tego systemu, to jednak bardzo istotne będzie dla mnie to i to i tu trzeba położyć nacisk, że klient mi zweryfikuje, która faktura faktycznie jest jego, no bo też mogą wpłynąć faktury, które do nas nie należą i on mi zaakceptuje. I to jest też bardzo ważne, ponieważ taka faktura zaakceptowana przez klienta jest też dla mnie informacją, że ona podlega zaksięgowaniu, ona jest przyjęta i nie budzi tutaj to żadnego ryzyka. Więc tutaj myślę, że w tym kontekście, w zależności od tego jaki już scenariusz, jeżeli się jakiś z klientem umówimy i myślę, że tak, że to będzie bardzo indywidualne, bo są klienci, którzy będą chcieli wszystko robić sami, a będą też tacy, którzy będą chcieli, żeby biuro w ich imieniu to wszystko robiło. To raz, że ta umowa i jej zapisy bardzo istotne, a dwa, czy będziemy mieć jakieś narzędzie do do weryfikacji, do współpracy z klientem? Czy czy my jako biuro udostępnimy mu coś takiego? Nawet sama wizualizacja faktury w PDF to myślę, że też jest bardzo istotna.
No bo zgadzam się oczywiście z tym i myślę, że musimy to wyraźnie podkreślić, że KSeF absolutnie nie może zmieniać pewnego rozkładu obowiązków, tak? W tym znaczeniu, że to klient jest od merytorycznego opisu faktury zakupowej, jeżeli tak można powiedzieć, i to musi być decyzja klienta o tym, czy jest to faktura kosztowa, czy jest to faktura dająca prawo do odliczenia, czy w ogóle jest to faktura jego w sensie do ujęcia w jego księgach, czy być może jest skamem albo fakturą pomyłkową, ale na pewno do tego w wielu biurach, trzeba będzie wprowadzić stosowne narzędzia i to pewnie takie narzędzia, które umożliwią jak najbardziej wygodną i jak najbardziej zautomatyzowaną, nie wiem, akceptację faktur na przykład, tak? No bo dzisiaj w dużej części przypadków to wygląda w ten sposób, że to co klient przynosi, to znaczy, że on się do tego przyznaje, prawda? Natomiast pewnie, natomiast pewnie w tym modelu, który będzie najpopularniejszy, czyli biuro nie wystawia, ale ma dostęp do faktur klienta, no to biuro widzi wszystkie faktury, tak? Ale zakładam, że nie wszystkie z tych faktur są fakturami kosztowymi klienta, tak? I tutaj na pewno trzeba będzie wprowadzić jakieś narzędzie, które będzie po prostu najwygodniejsze, tak? Żeby się nagle nie okazało, że 19 danego miesiąca ja wykonuję telefon do klienta i ręcznie przechodzimy z nim przez 100 faktur na przykład, tak? Czy przypadkiem którejś nie wyrzucić, nie? No bo przecież nie o to chodzi. KSeF ma nam ułatwić tę pracę, a nie ma nam, a nie ma nam tej pracy utrudnić. Więc na pewno, na pewno podejście musi być indywidualne. Jak myślisz, czy nadążymy za tymi zmianami? Poradzimy sobie?
Wiesz co, ja tak sobie myślę, że wszystko jest, naprawdę, księgowe i biura rachunkowe i działy kadrowe pokazują niezmiennie od wielu lat, że co by się nie działo, to my dajemy radę. I faktycznie myślę, że jeżeli ktoś nie będzie czekał do ostatniej chwili i nawet jeżeli dzisiaj jest w miejscu, w którym jeszcze niewiele zrobił, to jeżeli ma w sobie taką mobilizację i jest myślę, że odpowiedzialną osobą ktoś, to to zacznie już dzisiaj pracę nad tym i myślę, że są szanse, żeby jeszcze taka osoba zdążyła. Natomiast to czy my, czy mniejsze biura dadzą radę, myślę, że przede wszystkim będzie zależało od takiego nastawienia i takiego mindsetu, który będziemy mieć, bo nawet jeśli jest niewiele zrobione, to jeżeli nieraz księgowi pokazywali, że jeżeli się mocno zmobilizują, to są w stanie naprawdę wiele zrobić. Natomiast nie ma sensu też czekać do ostatniej chwili, żeby sobie też nie dokładać pracy, bo to, że nasi klienci nie będą świadomi, to jest tak jakby jedno i to rzutuje na pewnego, na pewnego rodzaju też relacje. I wiesz, ja muszę ci powiedzieć, że zaobserwowałam, że część klientów, którzy się zgłaszają w związku z chęcią zmiany biura rachunkowego od nowego od nowego roku jest związanych z tym, że ich księgowi nie wiedzą w ogóle, zdarzył się taki przypadek. Klient powiedział, że jego księgowy nie wie, czym jest KSeF i on się zaniepokoił, bo on wszędzie słyszy w mediach o KSeFie, a jego księgowy o tym nie wie, nie jest przygotowany, albo też drodzy państwo, taka ważna rzecz dla was do przemyślenia, że klienci dostają informację od swoich biur rachunkowych, że biuro nie zamierzy niańczyć i uczestniczyć w tym, żeby uczyć klienta czym jest KSeF. Przecież wszędzie są takie informacje dostępne. Myślę, że jasne, każdy przedsiębiorca powinien być odpowiedzialny i świadomy, ale myślę, że w ramach takich dobrych praktyk współpracy biura z klientami jest właśnie ta edukacja, bo bo klienci też się boją zmian. Dla osób, które prowadzą biznes już długo, to KSeF wywraca totalnie do góry nogami wszystko. No wiemy o tym, że zdarza się, że klienci cofają się z datą wystawienia faktur, tak? Bo zapomnieli wystawić faktury, a przecież usługę wykonali, tak? W KSeFie nie będzie to możliwe i taka zmiana sposobu też myślenia u klientów, to to ona jest może być trudna. Natomiast myślę, że tak, jeżeli małe biuro rachunkowe będą miały chęci do tego, żeby pomóc swojemu klientowi i też na siebie nie ściągnąć jakiegoś huraganu właśnie przed 1 kwietnia albo tuż po 1 kwietnia, to myślę, że będą w stanie nadążyć, aczkolwiek mam sygnały od od takich mniejszych biur, że będą się chcieli albo też osoby, które prowadziły jednoosobowe firmy w domu i na zasadzie rozliczały znajomych, wycofują się z zawodu, ale to też z drugiej strony, zobaczcie państwo, otwiera się też trochę rynek dla dla nas jako biur, które działają już, bo mają szansę na pozyskanie, pozyskanie nowych klientów. Więc jeżeli tylko są chęci, to myślę, że jest to do zrobienia, tylko mobilizacja musi być już tu i teraz.
To czym mówiłaś, że jest taki, taki głos, że nie jesteśmy od niańczenia klientów, no to oczywiście wiadomo, jest w jakiejś mierze przerysowane, ale ale chyba trzeba sobie uświadomić jednak to, że no przede wszystkim w swoim własnym interesie działamy, tak, bo im bardziej klient będzie zaopiekowany, tym my będziemy mieli mniej problemów, jednak tak mi się wydaje. Oczywiście. I tak tutaj też jeszcze mam takie spostrzeżenie, że paradoksalnie, wydaje mi się, że chociaż KSeF to jest przede wszystkim cyfrowa rewolucja, tak, to jednak chyba najpierw to trzeba sobie to dobrze ułożyć w głowie i rozrysować być może na kartce papieru, tak? Bo wydaje mi się, że czasami niepotrzebnie zakładamy, że KSeF to będzie tylko zmiana, jeżeli chodzi o inne narzędzia, a tymczasem to jednak chyba przede wszystkim będzie zmiana procesów, tak, zmiana sposobu działania w kontekście no obiegu dokumentów przede wszystkim. ale ta cyfrowość to jest tylko jakieś wykonanie tego wszystkiego, ale jeżeli my mamy złe procesy już teraz, to po wejściu w życie KSeFu, one będą chyba tym bardziej złe i wbrew pozorom to chyba trzeba zacząć być może od kartki papieru, a nie od ekranu komputera, zastanawiając się, zastanawiając się co zrobić w tym, w tym kontekście.
Zgodzę się z tobą, że to jest bardzo duża zmiana, a jak wiadomo ludzie też zmian nie lubią, tak, więc trzeba nad tym wszystkim zapanować i kartka długopis, jak najbardziej, ja sama też stosuję, są bardzo, mimo, że kocham automatyzację, to najpierw trzeba w głowie sobie poukładać te rzeczy, te procesy, czynności, to jaki faktycznie KSeF będzie miał wpływ na moją firmę, jako biuro rachunkowe, ale też na moje relacje z klientami, bo tutaj ta współpraca będzie już zupełnie inaczej wyglądała, to już nie będzie to co było i to do czego jesteśmy przyzwyczajeni przez wiele lat, nawet jeśli mamy w większości elektroniczne obiegi dokumentów, to i tak, i tak uważam, że KSeF wywróci trochę do góry nogami, ale finalnie ja wiesz, ja jestem, byłam bardzo, bardzo zniesmaczona, że ten KSeF nie wszedł. Ja wiem, że on technicznie to by siadło wszystko i pod tym kątem tak, ale wiesz ja ja uważam, że KSEe jest olbrzymią szansą na usprawnienie pracy biur rachunkowych, ale też otwarcie się na takie nowe różne usługi, które w biurze można by było świadczyć i być właśnie bardziej w tej roli właśnie doradczej dla klienta i nie mówię tu wcale o doradztwie podatkowym, tylko o doradztwie takim biznesowym i tym, że nie jesteśmy ciągle jako księgowi w takim kołowrotku, tylko mamy też czas na to, żeby porozmawiać z klientem o jego biznesie, o jego planach i o tym, co u niego nawet w firmie będzie się zmieniało po to, żeby móc na czas, nawet wysłać go do doradcy podatkowego, po jakąś poradę, po jakąś konsultację albo zaproponować w biurze też nowe usługi, tak? No bo KSeF też możemy robić szkolenia z KSeFów dla klientów, dla dla pracowników, naszych klientów, dla firm, które na przykład gdzieś sobie pewne rzeczy chcą robić same, jeżeli my jako biura wiemy, co i jak powinno być poukładane, jakie obowiązki ma klient, to tu też ja uważam, że KSeF nie ma co traktować jako takie zło konieczne, tylko on też jest szansą, tak? I ja myślę, że przede wszystkim, ja ja tutaj zawsze bardzo mocno myślę o o o zespołach, o moim zespole i o zespołach w ogóle biur rachunkowych i sobie tak myślę, że naprawdę to jest trudna praca i ja w KSeFie upatruję takiej bardzo dużej szansy na to, że ta praca będzie dużo lepiej wyglądała niż niż może teraz wyglądać w niektórych firmach.
No na pewno można zaryzykować takie stwierdzenie, że KSeF może być szansą do tego, żeby uzdrowić pewne być może procesy, żeby uzdrowić pewne relacje, żeby je lepiej ułożyć, żeby zyskać też przestrzeń do świadczenia pewnych innych dodatkowych usług na rzecz klientów. Ale Kamilo, zbliżamy się już powoli do końca naszej dzisiejszej rozmowy i tak jak byśmy może spróbowali tak na koniec takie trzy rady dla właścicieli biur rachunkowych w związku z wejściem w życie KSEFu. Takie trzy krótkie hasła, rady. Co trzeba byłoby zrobić?
To myślę, że pierwsze z nich nie czekaj na ostatnią chwilę. Działanie, działanie, jeszcze raz działanie. Druga rada, wybierzcie odpowiednie narzędzia, odpowiednie narzędzia i ustalcie zasady współpracy ze swoimi klientami. Zadbajcie o właśnie uprawnienia i edukację klientów, ale też zadbajcie o bezpieczeństwo tych danych, zadbajcie o siebie i zadbajcie o swoje zespoły. I wtedy myślę, że z sukcesem przejdziecie wszyscy razem i wy, wasze zespoły, ale też i wasi klienci przez KSEF.
Czyli co, uwierzytelniamy się i do przodu, tak?
I do przodu, dokładnie.
Dobrze. Kamilo, dziękuję ci bardzo. życzę ci wielu sukcesów we wdrażaniu KSEFu u klientów.
Dziękuję. Do zobaczenia, cześć.
Jeśli zajmujesz się zawodowo podatkami – w szczególności prowadzisz biuro rachunkowe, jesteś doradcą podatkowym lub radcą prawnym bądź adwokatem – dołącz do Klubu Dzień Dobry Podatki.
Klub to abonament na comiesięczne szkolenia „Dzień Dobry Podatki” oraz forum dyskusyjne, na którym codziennie wspieramy się w pracy z podatkami.
Sprawdź więcej szczegółów TUTAJ.